فریبرز حمیدی، معاون آموزش ابتدایی شهر تهران، اهداف برنامه درسی دوره ابتدایی را تشریح کرد.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، حميدی معاون آموزش ابتدايی شهر تهران گفت: آموزش ابتدايی به عنوان اولين مرحله آموزش همگانی مطرح است و دانشآموزان را برای دوره های بالاتر آماده میکند و چنانچه از نظر کمی و کيفی در سطح بالاتری ارايه شود افت تحصيلی و ترک تحصيل در دورههای بعدی کمتر میشود. مهمترين هدف در دوره ابتدايی، پرورش استعدادهای دانشآموزان میباشد. منظور از استعداد، توانايی و قابليتهای بالقوه دانشآموزان است. استعدادها دو دسته عمومی و خاص میباشند. استعدادهای عمومی بايد در همه افراد جامعه شکوفا شوند وگرنه افراد قادر به مشارکت در فعاليتهای گروهی و اجتماعی نيستند. استعدادهای خاص، استعدادهايی هستند که در همه افراد به يک اندازه وجود ندارند و افراد از نظر استعدادهای خاص متفاوت هستند. برخی از افراد در يک استعداد خاص از بقيه بالاترند و عده ای در استعداد خاص ديگری مانند استعداد رياضی، موسيقی، نقاشی برتر هستند. پرورش استعداهای خاص در دوره دبيرستان صورت میگيرد . هر چند که زمان بروز برخی از استعدادهای خاص در اواخر سالهای دبستان میباشد ولی زمينه شکوفايی آنها در دوره دبيرستان فراهم میشود .
معاون آموزش ابتدايی شهر تهران تاكيد نمود: تقويت حس نظم، مسووليتپذيری و رعايت حقوق ديگران و همچنين ايجاد بينش کافی نسبت به تمدن در دوره ابتدايی بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد تا دانشآموزان با زمان و مکان پيرامون خود ارتباط برقرار کرده و نسبت به تمدن کشور خود احساس تعلق کنند.
حميدی در پايان خاطرنشان نمود: کارکرد برنامه درسی دوره ابتدایی به وسیله دو عامل اساسی تعیین میشود. از یک سو تعداد زيادی دانشآموز مدرسهرو وجود دارند، دانشآموزانی با پتانسیل بسیار زیاد برای زندگی در جامعه اما متفاوت از نظر توانایی و ظرفیت یادگیری. از سوی دیگر، در جامعه مسائل بیشماری وجود دارند و باید برای بهبود و غنیتر کردن زندگی انسانها کارهایی انجام بگیرد. از این دیدگاه برنامهریزی درسی تفکر ابزارگونهای است که این دو عامل اساسی را به هم پیوند میدهد. پس برنامه درسی دوره ابتدایی شامل تجاربی است که دانشآموزان از طریق آن به خودشکوفایی میرسند و در همان زمان یاد میگیرند در ساختن جامعه خوب و برای بهتر زیستن همگان مشارکت کنند. مهمترین کار برنامه درسی، هدایت زندگی است. مساله برنامهریزی درسی تنها توجه به این نیست که کدام موضوع باید آموخته شود یا ذهن یادگیرنده تقویت شود و یا دانش او افزایش پیدا کند بلکه باید به بهبود زندگی فرد و اجتماع نیز توجه شود.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به مؤسسه آموزشی فرهنگی واله است.