تکنولوژی، زبان مشترک نسل امروز (بخش دوم)

نوعاً هر نوجوان عدد باور نکردنی 3339 پیامک را در هر ماه ارسال یا دریافت می‌کند (یعنی بیش از 6 پیامک در هر ساعت بیداری). در حالی که تعداد مکالمه‌های تلفنی در مدت مشابه فقط 191 عدد است. دو سال پیش نوجوانان به همان میزان مکالمه‌های تلفنی، پیامک می‌فرستادند و دریافت می‌کردند.

نویسنده: Larry D. Rosen استاد کرسی روان‌شناسی در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا

مصرف بسیار زیاد مواد رسانه‌ای

در مطالعاتی که من و همکارم در مرکز شناخت کاربردی جورج مارشال روی هزاران کودک و نوجوان انجام دادیم، دریافتیم که نسل آی مصرفکنندهی مقادیر زیاد مواد رسانه‌ای است. در سنجشهای عمومی اینترنتی، از جوانان میپرسیم که چقدر درگیر فعالیتهایی از این قبیل هستند: استفاده از کامپیوتر به صورت آنلاین، استفاده از کامپیوتر به صورت آفلاین، گوشکردن به موسیقی، بازیهای ویدیویی، صحبتکردن پای تلفن، چت، پیامک با موبایل، فرستادن و دریافت ایمیل، و تماشای تلویزیون.

داده های بالا طی مطالعاتی که توسط مرکز شناخت کاربردی جورج مارشال انجام گرفته، جمع‌آوری شده‌است. مطالعات مزبور روی تقریبا 3000 پاسخ دهنده انجام شده‌است. از پاسخ‌دهنده‌ها سؤال شد که چند ساعت از روز را درگیر فعالیتهای زیر هستند:

استفاده از کامپیوتر به صورت آنلاین، استفاده از کامپیوتر به صورت آفلاین، گوشکردن به موسیقی، بازیهای ویدیویی، صحبتکردن پای تلفن، چت، پیامک با موبایل، فرستادن و دریافت ایمیل، و تماشای تلویزیون.

ستونهای مربوط به هر یک از گروههای پرسششونده، نشاندهنده‌ی ساعاتی است که برای تمام این فعالیتها صرف شده، که شامل برخی فعالیتها که به طور همزمان انجامگرفته نیز میشود.

پژوهشهای ما و پژوهشهای دیگران، شامل بنیاد خانوادگی کایزر و پروژهی «‌ زندگی آمریکایی و نیمکت اینترنت »، حاکی از آن است که نسل شبکه و گروه نوجوانان بزرگترِ نسل آی، مصرفکننده مقادیر بسیار زیاد مواد رسانهای هستند. نمودار بالا کل ساعات استفاده از رسانهها را برای چهار نسل نشان میدهد. حتی با درنظرگرفتن این واقعیت که پاسخدهندگان ما بسیاری از این فعالیتهای رسانهای را به طور همزمان انجام میدهند، به نظر میرسد که بسیاری از کودکان و نوجوانان تقریباً تمام ساعات بیداریشان را در حال استفاده از رسانه‌ها و تکنولوژی هستند.

مطالعات ما همچنین نشاندهنده این است که تفاوتهای روشنی میان آنچه هر نسل با تکنولوژیاش انجام میدهد وجود دارد. به طور کلی، نسل زاد و ولد، ارتباط رودررو یا تلفنی را ترجیح میدهد، اگرچه بسیاری از آنها از ایمیل نیز به طور مستمر استفاده میکنند. به نظر میرسد که نسل ایکسیها - که نسلی پیچیده و در حال گذار هستند - طالب موبایل و ایمیل هستند، و البته آن وسطها سری هم به چت میزنند. نسل شبکه با استفاده از تکنولوژیهای فراوان موجود، شامل شبکههای اجتماعی مانند فیس بوک، چت، اسکایپ، و پیامک، دورهی ارتباطی جدیدی برای خود دست و پا کرد.

و اکنون نسل آی را داریم که ارتباط را از نو تعریف کردهاست. مطابق آمارهای مؤسسهی نیلسن، که وضعیت گروه نمونهی بزرگی از نوجوانان را در دورههای سه ماهه مورد بررسی قرار میدهد، نوعاً هر نوجوان عدد باور نکردنی 3339 پیامک را در هر ماه ارسال یا دریافت میکند (یعنی بیش از 6 پیامک در هر ساعت بیداری). در حالی که تعداد مکالمههای تلفنی در مدت مشابه فقط 191 عدد است. دو سال پیش نوجوانان به همان میزان مکالمههای تلفنی، پیامک میفرستادند و دریافت میکردند.

برای افراد نسل آی، گوشی فقط گوشی نیست بلکه یک کامپیوتر دستی است که برای ارسال توئیت (فرستادن پیام در شبکه اجتماعی توئیتر)،گشتن در وب، و البته پیامک و پیامک و پیامک استفاده میشود.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به مؤسسه آموزشی فرهنگی واله است.